Kunsthal Holmbladsgade 113
Jeg ønskede at tegne en kunsthal der ville passe ind samtidig med at skille sig ud. Det skulle være nemt at navigere i for besøgene, så deres fokus kunne være på kunsten, men samtidig skulle det være en oplevelse at være i. For at give kunsthallen tilhørsforhold skulle materialerne være nogle som allerede fandtes i området og som var danske. For at skille sig ud skulle det være placeret og dimensioneret så forbipasserende lægger mærke til bygningen frem for de omkring liggende. Nem navigation kræver at man ikke er i tvivl om hvilke vej man skal gå, der skal ikke være flere udgange fra et udstillingsrum, man skal ikke skulle komme til at springe et rum over eller skulle gå i det samme rum to gange. Samtidig, skal man vide hvor de vigtige ting er, så besøgene føler de selv er i kontrol over besøget, derfor skal cafe, toiletter og udendørsområdet være nemt at finde. En oplevelse kræver at man ikke kan regne det hele ud på en gang, at man ikke ved der vil sker i næste rum. At rummene iscenesætter en stemning som passer til kunsten.
Udstilling Skulpturhave Ankomst Cafe, gardarobe, ect kontor
Ankomst Udstilling
Som besøgene i kunsthalen ledes man rundt i rummene som har hver deres udtryk. Fra ankomsthallen starter turen ved en mørk gang som understreger at her stopper hverdagen og kunsten starter. Et par trin ned og man er i det første rum. Rummet har normal højde loft og er kun oplyst af kunst belysning. Herfra træder man et par trin op til jordniveau igen og kommer ind i et dobbelt så højt rum med gulv til loft vinduer på hele syd siden som kaster et flot sidelys ind på skulpturerne. Herfra bevæger man sig igen et par trin op og kommer igen ind i et dobbelt så højt rum. Dette rum er kronjuvelen. Det store ovenlys understreger den vertikale retning i rummet. Via en trappe ledes man op i 1. sals højde, rundt og tilbage til det forrige rum, som nu opleves fra en ny vinkel, rummet føles ikke så højt og lyset forkommer mindre da man befinder sig længst væk fra vinduerne. Gæsterne ledes videre ind i et alm højde på 1. sal, magen til det neden under, med her er det oplyst af dagslys i stedet for kunstlys. Turen slutter af gennem en gang der modsat indgangen er i rent glas som bringer en tilbage til virkeligheden og hverdagen.
Ankomsthal i 2 etager 1. udstillingsrum i stueetage med videorum i midten. Sidste udstillingsrum på 1. sal med ovenlys.
2. udstillingsrum med sydvendt sidelys og lofthøjde det dobbelte af det forgående. Broen til højre fører gæsterne viderer rundt mod udgangen.
Miderste udstillingsrum, højdepunktet af udstillngen med plads til kæmpe skulpturer. Loftenhøjden er det dobbelt af det forgående rum, som understreges af ovenlyset som iscenesætter skulpturene i rummet.